Radosť z varenia a chuť zeleniny

Jednoduchá a rýchla kuchyňa nielen pre vegetariánov, ale pre všetkých, ktorí sa rozhodli urobiť niečo pre seba a svoje telo a hlavne chcú objaviť krásu a rôznorodosť chutí zeleniny.

Thursday 27 November 2014

Tie daždivé dni ..... keď sa vám chce zapnúť rúru

Včera bol práve taký jeden deň. Doobeda to ešte vydržalo, ale poobede sa zamračilo, zotmelo a zlialo sa hneď niekoľkokrát na pokračovanie. Tak som si povedala - resp, našla som platnú výhovorku, prečo si dať horúcu čokoládu a niečo sladkého (veď potrebujeme zdvihnúť morálku s takým počasím, nie?), zapnúť rúru a niečo dobré v nej ukuchtiť.


Takže zapnite rúru a dajte sa do miesenia. Ja som zneužila/použila kuchynský robot, ktorý špinavú robotu urobil za mňa, ale stačí aj valček, metlička, miska a hor sa do toho.

Pripravila som zázvorové keksíky s čokoládou, cheesecake s rumom a čakankové tortičky s hrachorovou omáčkou. Tak, čo chcete ako prvé? 

Čakankové tortičky sú úplne jednoduché. Čakanku už poznáte a viete aj ako sa pripravuje jej základný recept. A presne ten potrebujeme - jednoducho čakanku podusenú na panvici s olejom, cesnakom a chili.

Tento recept sa mi páči, pretože je príjemným obzvláštnením klasického receptu, ktorý sa podáva ako príloha. Tieto tortičky však kľudne môžete podávať ako hlavný chod či ľahkú večeru tak ako ja...


Pekne si nakrájame podusenú čakanku a zmiešame v miske s takmer rovnakým množstvom strúhaného syru a jedným vajcom. Teraz máte dve možnosti, buď použijete jednu veľkú formu, ktorú vymastíte a vysypete strúhankou, alebo tak ako ja použijete jednorazové formičky na muffiny. Formu som vymastila, vysypala strúhankou a do polovice naplnila čakankovou zmesou, dala dnu dva kusy mozzarelly a prikryla čakankou. Pečte v rúre asi 30 minút a pred podávaním nechajte trošku vychladnúť, aby tortičky ľahšie vypadli z formy.

Na omáčku potrebujete asi 50 g sušeného hrachoru, ktorý ste vopred namočili a uvarili ako ostatné strukoviny v tlakovom hrnci spoločne s bobkovým listom. Voda by mala presahovať strukovinu asi o centimeter, Trvá to asi 15 minút. Následne hrachor rozmixujte vo vode, v ktorej ste ho varili. Jasné, že vyberiete bobkový list. :) Pripravte si bešamelový základ, ktorý rozriedite hrachorovou kašou. Mlieko pridajte iba na záver - ja som dala do pol litra bešamelky asi jednu polievkovú lyžicu mlieka. Dochuťte soľou, korením a muškátovým orieškom.

Tortičky vyberte, dajte na tamier, polejte hrachorovou bešamelkou a môžete podávať.

Večera by bola.

Spoločne s tortičkami som v rúre piekla aj tieto zázvorové keksy s čokoládou.


Ale na ne vám už dám presné množstvá.
Potrebujete 150 g múky, 2 ČL prášku do pečiva a rovnaké množstvo sušeného zázvoru, 80 g strúhanej čokolády, 100 g cukru, 3 PL oleja, 1 vajce. Všetky prísady zmiešajte v miske drevenou vareškou a následne mokrými rukami formujte zo zmesi guľky, ktoré umiestnite na plech vyložený papierom na pečenie. Mne ich vyšlo 20 - ale to závisí od zvolenej veľkosti. Guľky sploštite na plechu vidličkou, vytvoríte tak mrežový vzor. Pečte v rúre cca 15 minút - záleží od vašej rúry. Môžete ich uskladniť v nádobe asi 5 dní. Ja som na vrch dala ešte aj glazúru z 50 g práškového cukru a 2 ČL pomarančového džusu - ale vôbec byť nemusí. Sú dobré aj tak, a vy pred ochutnávkou nemusíte čakať, kým vám usche glazúra.

No a kým sa mi všetko pieklo v rúre, tak prišiel na rad aj môj druhý cheesecake v živote. Tentokrát nie s jablkami, ale s rumom.
Na korpus si v mixéry s nožmi rozdrvte 200 g keksov, pridajte 80 g rozpusteného masla a jedno vajce. Vďaka vajcu bude dno lepšie držať a nebude sa príliš mrviť. Trik som odpozerala od Lulu.
Zmes vysypte do vystlatej tortovej formy a najlepšie rukou ho utlačte. Naň vylejte plnku, ktorú ste prpravili z 500 g nátierkového syru typu Philadelphia (môžete zmiešať Philadelphiu s tvarohom, mascarpone, rikotou, ....), 100 g cukru a 2 vajec. Pridajte asi deci likéru podľa chute - ja som dala rum ale nabudúce vyskúšam višňový likér a vrch ozdobím višňami naloženými v červenom víne.
Že to znie lahodne? To bude asi tým, že višne v červenom víne tvoria základ talianskeho likéru ratafia a ak nechcete višne následne vyhodiť, tak ich dajte spoločne s trochou cukru do uzatvorenej nádoby - ony ešte vytiahnu alkohol a budete mať fantastické nakladané višne určené na dekorovanie zákuskov, či na zmrzlinový pohár.

Ale poďme nazad ku cheesecaku. Plnku ste dobre vymiešali, ručne alebo mixérom, vyliali na korpus a pečiete v predhriatej rúre pri 175 stupňoch asi 45-50 minút. Torta nezhnedne, ako býva zvykom pri klasickom chessecaku z mesta New York, kde sú jeho korene.


Vrch som po upečení a vychladnutí ešte posypala kakaom, ktorý dobre stiahne sladkú chuť koláča ak ste to prehnali s cukrom.

Uf, tak to by bolo - čo poviete, vyskúšate??

1 comment: